Direct contact?
Bel 010 42 39 0 39
Contactformulier
Vestigingen
Bel mij terug

Coaching, de normaalste zaak van de wereld

 
 
 
 
ARCHIEF
MEESTE REACTIES
Personal branding, een must voor iedere sollicitant

Gertrud de Witte

05 mei 2011

Er is veel veranderd in de wereld van solliciteren de afgelopen jaren. Door de crisis zijn er nog steeds weinig open vacatures en veel sollicitanten. Er komen meer hoogopgeleide mensen in Nederland, steeds meer werk verdwijnt naar lage lonenlanden en dus is de concurrentie  moordend.  Daarnaast heeft de automatisering ook een enorme invloed op het hele sollicitatieproces gehad. Door de komst van internet en social media is de manier waarop gerekruteerd wordt enorm veranderd, en zo ook de manier waarop sollicitanten werk vinden.

Onderscheidend vermogen is daarom niet langer een pre, maar bittere noodzaak geworden. Hoe zet je je als werkzoekende neer als een krachtig, onderscheidend merk en hoe communiceer je dat naar de buitenwereld?

Nieuwe sollicitatietechnieken

Veel sollicitanten hebben nog vrij weinig weet van hoe de ‘Marketing- & Salescampagne’ voor zichzelf in te zetten. We hebben allemaal wel eens de theorieën gehoord over hoe een product op de markt wordt gebracht, maar als het over onszelf gaat wordt het vaak een stuk lastiger. Uiteraard begint de zoektocht naar een nieuwe baan met het in kaart brengen van een persoonlijk profiel (wie ben ik en wat kan ik?) en een zoekprofiel (wat wil ik?). Een goede loopbaancoach kan je hierbij helpen als je er zelf niet helemaal uitkomt.

Maar dan? Dan weet je dat allemaal, en dan begint eigenlijk pas het echte werk!  Vaak hebben werkzoekenden weinig kennis of zelfs weerstand tegen de moderne sollicitatietechnieken. Het komt regelmatig voor dat ze vijf of zelfs tien jaar niet meer gesolliciteerd hebben, en daarmee niet meer ‘up-to-date’ zijn met de hedendaagse gang van zaken. Netwerken, profileren op internet door o.a. gebruik van LinkedIn, Facebook, Hyves en Twitter is dan een hele nieuwe wereld. En toch is het ondenkbaar dat je tegenwoordig de arbeidsmarkt opgaat zonder deze hulpmiddelen in te zetten.

Wat kan personal branding voor jou betekenen?

Personal branding draagt bij aan het realiseren van jouw loopbaandroom. Door helder in kaart te brengen waar jouw talenten en (onderscheidende) sterke punten liggen en daarmee een krachtig merk te formuleren zul je meer kans hebben op een succesvolle loopbaan. Je zult o.a. gaan kijken naar: 

-       Hoe is jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten op de arbeidsmarkt?
-       Op welke wijze kun je jouw toegevoegde waarde zo effectief mogelijk communiceren? 

Daarnaast helpt het om je meer te richten op de niet zichtbare banen. Want, weet je dat slechts 30% van alle vacatures worden geadverteerd (via vacaturesites, werving & selectiebureaus, e.d.)? Dus wat kun jij doen om je op die andere 70% te richten? Daar heb je namelijk veel minder last van al die andere honderden sollicitanten die ook reageren op dezelfde vacature. Bovendien ga je je met deze insteek ook veel proactiever opstellen: je gaat namelijk niet meer wachten op aangeboden vacatures maar je gaat juist veel meer uit van waar jij zou willen werken. Je gaat op deze manier dus zelf de touwtjes in handen nemen en op een voor jou passende manier op zoek naar jouw ideale werkgever en baan.

Dreamjob biedt nu de module Personal Marketing & Sales om jou te helpen met je eigen personal branding. Meer weten? Neem dan eens contact met ons op!

 


1 REACTIES

Marco den Hartog 06 mei 2011

Goed gedaan Gertrud! Al reacties gehad?

PLAATS EEN REACTIE
Login of registreer om vaker te reageren en reacties op deze post te blijven volgen.


 
 
 
     
 
Beste Dreamjob,
Ik ben geinteresseerd in
Ik ben bel mij op
of email naar
groeten,

uit