Direct contact?
Bel 010 42 39 0 39
Contactformulier
Vestigingen
Bel mij terug

Coaching, de normaalste zaak van de wereld

 
 
 
 
ARCHIEF
MEESTE REACTIES
Gezocht: digitale ik - Telegraaf column van Willem Plandsoen

Willem Plandsoen

02 juli 2011

‘Ik heb wellicht een interessante baan voor u. Kunt u vrijuit spreken?’ Wie droomt er niet van zo’n telefoontje van een headhunter.

Headhunters en personeelsmanagers zoeken potentiële kandidaten steeds vaker via internet door een slimme combinatie van zoektermen in Google in te tikken. Deze zoektechnieken zijn net voor de crisis ontwikkeld en zorgen dat headhunting is afgedaald naar het niveau van de ‘gewone’ hoogopgeleide medewerker.

Vroeger zocht je een nieuwe baan door naar aanleiding van een vacature een sollicitatiebrief en cv te sturen. Tegenwoordig is solliciteren steeds meer persoonlijke marketing en sales geworden, waarvan persoonlijke internet marketing, het vermarkten van jezelf op het internet, een zeer belangrijk onderdeel is. Binnen onze outplacementoplossing bieden we hier als innovatief bureau daarom uitgebreide ondersteuning in.

Hoe werkt het? Recruiters zoeken u op dezelfde manier als u een product op het internet zoekt. Ze gebruiken – binnen Google - hooguit ingewikkeldere zoektechnieken. Gevonden worden als persoon op internet lijkt daarom sterk op gevonden worden als  een product.

Ikzelf of mijn bedrijf wordt door nieuwe potentiële klanten niet gevonden doordat mensen Willem Plandsoen of Dreamjob intoetsen in Google – ze kennen mij en ons bedrijf vaak nog niet –, maar de trefwoorden (keywords in jargon) ‘coaching loopbaancoaching outplacement’ leiden wel direct naar onze website. Deze trefwoorden zijn onze product kenmerken.

Voor particulieren die zoeken naar een baan is het vergelijkbaar. De clou is ook weer dat internet recruiters niet op uw naam zoeken, maar op uw ‘product’ kenmerken. Wie gevonden wil worden voor een specifieke functie, moet zich daarom goed afvragen wat zijn eigen ‘product’ kenmerken zijn. Deze hebben een relatie met wat u specifiek zoekt.

Verplaats u dus in het hoofd van een internet recruiter en vraag u af: welke trefwoorden  zal hij of zij intikken om kandidaten voor uw droombaan te vinden? Deze trefwoorden moet u op LinkedIn invullen in uw professional headline, het kopje direct onder uw naam. Ze moeten ook in summary, experience, het externe CV en andere componenten in LinkedIn terug komen. Wanneer uw profiel hierdoor goed vindbaar is, vinden recruiters u. Wanneer u op internet gemakkelijk wordt gevonden, draait u het solliciteren om: van zoeken naar gevonden worden, vergelijkbaar met push- naar pull marketing. Een droom of de moeite waard om goed te onderzoeken?

Willem Plandsoen, algemeen directeur Nederland Dreamjob

Volgen en discussiëren op Twitter: 


0 REACTIES

PLAATS EEN REACTIE
Login of registreer om vaker te reageren en reacties op deze post te blijven volgen.


 
 
 
     
 
Beste Dreamjob,
Ik ben geinteresseerd in
Ik ben bel mij op
of email naar
groeten,

uit